קוטב מצוי – מונוגרף

הקוטב המצוי (או בשמו הבוטני טריבולוס | Tribulus terrestris ) הוא צמח עלי קטן הצומח במקומות רבים בעולם, כולל באירופה, אסיה אפריקה וגם במזה"ת.

ברפואות הצמחים המסורתיות ברחבי העולם מקובל להשתמש בחלקי הצמח השונים: בשורש, בעלים ובפרי, למטרות בריאותיות שונות זה מאות שנים, אך בראש וראשונה משתמשים בו כצמח התומך בפריון וכצמח אפרודיזיאק (משפר חשק מיני) בנשים ובגברים. בנוסף, הוא משמש לשיפור התפקוד המיני בגברים.

ברפואה ההודית המסורתית (איורוודה) למשל, מקובל להשתמש ספציפית בפרי הקוטב לשם שיפור הפריון והתפקוד המיני הגברי, לטיפול בבעיות רחמיות בנשים, בעיות בדרכי השתן, אבנים בכליות, גאוט ועוד.

בשנים האחרונות, בעקבות מחקרים מודרניים שנערכו בבולגריה על הצמח, הפך הקוטב לצמח מרפא פופולארי מאוד ברפואה הטבעית המודרנית (הנטורופתיה וההרבליזם הקליני) לטיפול בבעיות פריון ובעיות של ליבידו נמוך בנשים ובגברים, בתופעות גיל המעבר בנשים וגם כצמח שמשפר את תחושת החיוניות של האדם ומסייע להתמודדות עם מצבי סטרס.

הרכיבים הפעילים ומנגנוני הפעולה הנחקרים של הקוטב

קבוצת הרכיבים הפעילים בקוטב נקראת 'ספונינים – סטרוידיאליים'. מתוכה, זוהה רכיב מרכזי בשם 'פרוטודיוסין' (protodioscine) אשר לו מיוחסות ההשפעות העיקריות של הצמח.

• שיפור החשק המיני:

מחקרים שבדקו את מנגנון הפעולה של הקטב מצביעים על כך שככל הנראה, הצמח משפר את החשק המיני, על ידי כך שהרכיב הפעיל פרוטודיוסין עובר המרה בגוף להורמון DHEA (dehydroepiandosterone), אשר בתורו משפיע על החשק המיני בנשים ובגברים.

• השפעה על התפקוד המיני הגברי

מחקרים מצביעים על כך שהצמח ככל הנראה מקדם ייצור של מולקולה טבעית בגוף, בשם Nitrite Oxide (תחמוצת חנקן), אשר ידועה כגורמת להרחבת כלי הדם – גם הקטנים ביותר, ובכך היא משפרת את זרימת הדם ומשפיעה באופן חיובי על התפקוד הגברי. לסקירת מחקרים על הקוטב והשפעתו על התפקוד הגברי לחצו כאן

• השפעה על ערכי ההורמון טסטוסטרון

כשבוחנים את העדויות המחקריות לגבי השפעת הקוטב על עלייה במדדי ההורמון טסטוסטרון, מגלים כי בעוד שבמודלים של מחקרים בבעלי חיים הצמח אכן העלה את רמות הטסטוסטרון בדם, מחקרים קליניים (בבני אדם) הצביעו על תוצאות שונות, ולעיתים סותרות.

בשורה התחתונה, ניתן לומר כי יש מחקרים שהצביעו על עלייה ברמת הטסטוסטרון בדם בקרב גברים שסובלים מאי פריון, בקרב ספורטאים אתלטים וכן בקרב גברים מבוגרים שסבלו לפני כן מבעיה בתפקוד המיני ומטסטוסטרון נמוך בדם. בקרב הגברים המבוגרים, נטילת תוסף על בסיס קוטב מצוי, בשילוב רכיבים טבעיים נוספים, למשך חודשיים, תרמה לשיפור הליבידו ולעלייה בערכי הטסטוסטרון שהיו נמוכים מערכי הנורמה לפני תחילת המחקר. תוצאות מחקר זה חזרו על עצמן במחקר פיילוט קליני נוסף בו נצפתה עלייה בערכי הטסטוסטרון בדם וכן שיפור בתפקוד המיני, לאחר 3 חודשי שימוש ב- 750 מ"ג ביום תמצית קוטב מצוי, בקרב גברים שאובחנו עם מחסור באנדרוגנים (הורמוני המין הגבריים)

אולם כדי להבין לעומק את השפעת הקוטב המצוי על רמות הטסטוסטרון בקרב אנשים עם בעיות רפואיות כמו גם בקרב אנשים מהאוכלוסייה הבריאה, דרושים מחקרים נוספים כדי לבסס את המידע הקיים.

מעבר למנגנוני הפעולה – מה מלמדים המחקרים הקליניים על ההשפעות של נטילת קוטב מצוי:

• העצמת החשק והסיפוק בקרב גברים ונשים
מחקרים קליניים הראו כי כשגברים עם יצר מיני ירוד נטלו 750-1500 מ"ג תמצית קוטב מצוי על בסיס יומי למשך חודשיים החשק המיני שלהם עלה בכ- 80%!
בנוסף, כ-70% מקבוצת נשים עם ליבידו נמוך מאוד חוו שיפור משמעותי בחשק המיני לאחר נטילת תמצית קוטב מצוי במינונים שונים הנעים בין 500-1500 מ"ג למשך 90 יום. במחקרים נוספים, נטילת 750 מ"ג תמצית קוטב מצוי שיפרה את עוצמת הסיפוק מהחוויה בכ- 90% – זאת בקרב נשים שלפני המחקר התלוננו על חוויה מינית כללית ירודה ולא מספקת.
גם מחקרים קליניים מבוקרי פלסבו נוספים דיווחו, כי נטילת תמציות קוטב מצוי העצימה את החשק המיני, את תחושת העוררות המינית והסיפוק בקרב נשים עם ליבידו נמוך.
גם מחקרים קליניים מבוקרי פלסבו שבדקו את השפעת הקוטב המצוי על העצמת התפקוד המיני בגברים, הצביעו על שיפור מובהק במספר מדדים הקשורים לחוויה המינית, לרבות שיפור במדד התפקוד עצמו, שיפור בהעצמת החשק וכן בתחושת הסיפוק – כל זאת בנטילת 1500 מ"ג תמצית קוטב מצוי ביום.
מחקר קליני מבוקר פלסבו מעניין במיוחד, בדק את השפעת נטילת תמצית קוטב מצוי על גברים עם ספירת זרע נמוכה, בהקשר של התפקוד והחשק המיני. תוצאות המחקר הראו כי נטילת 6 גרם של שורש קוטב פעמיים ביום למשך חודשיים, שיפרה גם את התפקוד המיני וגם העצימה באופן מובהק את הליבידו.

• השפעת קוטב מצוי על איכות הזרע בגברים
במחקר קליני בהשתתפות גברים עם בעיית פריון, נבחנה השפעת נטילת 750 מ"ג ביום תמצית קוטב מצוי למשך 12 שבועות, בין היתר, על מדדי איכות הזרע ומדד שומן הגוף. תוצאות המחקר הצביעו על ירידה מובהקת באחוז שומן הגוף ועלייה במסת שריר, כמו גם עלייה במדדי ההורמון דהידרו-טסטוסטרון. אנליזה מלאה של דגימות הזרע הראתה העצמה מובהקת של מדדי ריכוז הזרע, התנועה וזמן ההתנזלות (liquefaction time). החוקרים ציינו כי הרכיב הפעיל פרוטודיוסין ידוע כמשפיע על המרת ההורמון טסטוסטרון להורמון דהידרו-טסטוסטרון אשר משפיע על מאפיינים זכריים מרובים. החוקרים הסיקו כי תוצאות המחקר מצביעות על הרלוונטיות של השימוש הטיפולי בקוטב מצוי בקרב גברים בעלי מדדי זרע לא תקינים ובגברים שעוברים טיפולי פריון.

• השפעה על מדדי פריון בנשים
מחקר פיילוט קליני בהשתתפות 8 נשים בריאות, בחן את השפעת נטילת תמצית קוטב מצוי (250 מ"ג ביום למשך 5 ימים) בשלב הזקיקי (follicular phase) של המחזור. נבדקו מדדי הריכוז בדם של ההורמונים FSH, LH, טסטוסטרון ואסטרוגן בבוקר ובצהרים.
תוצאות המחקר הצביעו על עלייה מובהקת בריכוז ההורמון FSH בדם, על עלייה שאינה מובהקת בהורמון LH ועלייה בהורמון אסטרוגן. לא נצפתה עלייה בטסטוסטרון
במאמר מדעי מקיף, שסקר מחקרים שנעשו על צמחי מרפא לטיפול בשחלות פוליציסטיות, צוינו מספר מחקרים קליניים חשובים שנעשו על צמח הקוטב, ובהם נטילתו תרמה להסדרת הביוץ ולמחזור סדיר אצל נשים עם בעיות פריון:

במחקר קליני אשר בדק את השפעת הצמח בקרב נשים, נטילת הקוטב תרמה לעלייה בערכי ה- FSH והאסטרדיול (נגזרת של אסטרוגן). במחקר קליני נוסף, נטילת הקוטב תרמה לשיפור בפוריות אצל נשים אשר נטלו את הצמח מהיום החמישי ליום הארבעה עשר למחזור לתקופה של חודשיים-שלושה חודשים. במחקר זה 6% מתוך 36 המשתתפות נכנסו להיריון כתוצאה מהסדרת הביוץ, אצל 61% מהמשתתפות הביוץ הפך לסדיר.

חשוב להזכיר כי תת-קבוצה של המשתתפות במחקר נטלו תמצית קוטב במקביל לתרופה לעידוד ביוץ ( בשם Epimestrol), ומתוכן 39% נכנסו להיריון. התוצאות של המחקר הראו שיפור בפוריות כשהתרופה לעידוד ביוץ נלקחה במקביל ללקיחת תמצית הקוטב, זאת בהשוואה ללקיחת התרופה ללא תמצית קוטב.

• תופעות גיל המעבר בנשים
במחקר פיילוט קליני שנערך בבולגריה בקרב 50 נשים בגיל המעבר ( 80% מהמשתתפות בגילאי 40-55) נבחנה נטילת תמצית קוטב מצוי על תסמיני גיל המעבר הנפוצים כגון גלי חום, הזעות לילה, ירידה במצב הרוח, ירידה בליבידו, קשיי שינה, עוררות יתר, תחושת כובד בחזה ועוד.
תוצאות המחקר הצביעו על היעלמות של כל התסמינים או כמעט כולם בקרב 49 מתוך 50 המשתתפות (סה"כ 98%), כאשר רק על אישה אחת לקוטב לא היתה השפעה מיטיבה. כמו כן, בקרב 2/3 מהמשתתפות היתה עלייה מובהקת בחשק המיני. החוקרים ציינו כי מכלל הנתונים עולה השפעה דומה לזו, ולעיתים אפילו טובה מזו, של טיפול על בסיס אסטרוגן-טסטוסטרון (Ambosex) בתופעות גיל המעבר, וללא תופעות הלוואי של התרופה (כגון שיעור יתר ועלייה במשקל).
מסקנת החוקרים היתה כי קוטב מצוי יכול לשמש בהצלחה לטיפול בתופעות גיל המעבר בנשים.

• וויסות רמות סוכר וכולסטרול בדם
מחקר פיילוט קליני מבוקר פלסבו בחן את השפעת נטילת 500 מ"ג תמצית קוטב מצוי, פעמיים ביום (לאחר ארוחת בוקר וערב), למשך 3 חודשים, על 98 נשים חולות סוכרת סוג-2.
תוצאות המחקר הצביעו על השפעה מווסתת רמות סוכר בדם מובהקת (בצום, לאחר שעתיים מהארוחה וכן על מדדי המוגלובין מסוכרר) כמו גם השפעה מאזנת על מדדי כולסטרול LDL – בקבוצת נוטלות הקוטב המצוי .
במחקר קליני נוסף נצפתה ירידה בשיעור של כ- 10% ברמות הכולסטרול טוטאל בנטילת תמצית פירות קוטב מצוי (3 גרם ביום למשך חודש).

קוטב מצוי: בטיחות

באופן כללי, הקוטב המצוי נחשב לצמח בטוח לנטילה, כאשר משתמשים בו במינונים המקובלים.

אם זאת, עשויות להיות לקוטב אינטראקציות עם תרופות מסוימות. להלן מפורטות חלק מהאינטראקציות התרופתיות והמצבים הרפואיים בהם נטילת הקוטב אינה מומלצת, אך בכל מקרה של מחלת רקע או נטילת תרופות יש להתייעץ עם רופא לפני השימוש בצמח:

  • תרופות משתנות: הקוטב נחשב לבעל פעילות משתנת עדינה ועל כן הוא עשוי להעצים את פעילות התרופה
  • תרופות להורדת לחץ דם: הפעילות המשתנת של הקוטב עשויה לתרום לירידת לחץ הדם, באופן שיעצים את ההשפעה של תרופות לירידת לחץ דם (חשש לירידה לא מבוקרת בלחץ הדם)
  • תרופות לטיפול בסוכרת: לקוטב עשויה להיות פעילות מורידה רמות סוכר ועל כן הוא עלול להעצים את האפקט מוריד הסוכר של תרופות לסוכרת (חשש להיפוגליקמיה)
  • הקוטב אינו מומלץ לנטילה בשילוב עם תרופות נוגדות קרישה (עלול להגביר מדדי קרישה)

דוגמאות למצבים בהם נטילת הקוטב אינה מומלצת:

  • סרטן הורמונלי בגברים ובנשים
  • היריון – בגלל שלא קיים מספיק מידע מחקרי על בטיחותו בתקופה זו
  • הנקה – אומנם הוא שימש מסורתית לעידוד ייצור חלב בהנקה, אולם בגלל שלא קיים מספיק מידע מחקרי על בטיחותו בתקופה זו, מומלץ להימנע מנטילתו בהנקה

הבהרות חשובות

  1. חשוב להבהיר כי צמחי מרפא הם אינם תרופות. כמו כן, התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד של גישות טיפוליות ברפואה המשלימה, והמידע בו אינו מתייחס למוצר, אינו נועד לאבחן, אינו התוויתי ואינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת, וכמובן שאין בו תחליף לייעוץ או טיפול רפואי או תרופתי.
  1. נשים בהיריון, מיניקות, ילדים והנוטלים תרופות מרשם (כולל גלולות) – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה, לרבות אילו המכילים קוטב מצוי.

[1] Samani NB et al, J Evid Based Comp Alt Med 2016; 21(4):91-7

[1] Murthy AR, Dubey SD, Tripathi K. Anti-hypertensive effect of Gokshura (Tribulus terrestris Linn.) – A clinical study. Anc Sci Life. 2000;19(3-4):139-145.


מחקרים נוספים

וידה

צמחי מרפא לשיפור איכות הזרע

כ- 15% מהזוגות שמנסים להשיג היריון נתקלים בקשיים על רקע בעיות פריון. במחצית מהמקרים, מקורה של חוסר ההצלחה היא ב- 'גורם גברי' ('male factor infertility') – כלומר, בבעיה כלשהי אצל הגבר.

לקריאה »

פרויקט המידע שלנו

הירשמו לפרויקט המידע שלנו וקבלו למייל מידע הדרכות וטיפים
בנושאי זוגיות, שלום בית ופוריות